Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu

Klik op de bladwijzer 'contact' bovenaan deze pagina.
De gegevens en bereikbaarheid van de griffier staan hieronder vermeld.

De Commissie Zorg adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen voortkomend uit de drie decentralisaties: Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdzorg en de Participatiewetgeving. Deze commissie vergadert minder frequent dan de raadscommissie; ook deze vergaderingen zijn openbaar en het secretariaat ligt bij de griffie. De leden van de Commissie Zorg kunnen dezelfde zijn als van de raadscommissie. Deze commissie vergadert gemiddeld 4 keer per jaar, vergaderingen worden vermeld op het Infoblad van de gemeente en op de website.

De Raad en Raadscommissie vergaderen gemiddeld beiden één keer per maand en worden vermeld op het Infoblad van gemeente Ameland en op de website van de gemeente Ameland.

Inspreken in een raadscommissie kan alleen over onderwerpen die op de agenda van de betreffende vergadering staan. Het inspreken wordt beperkt tot 5 minuten per spreker; de commissieleden kunnen vragen stellen aan de inspreker, het is echter niet de bedoeling dat er een discussie ontstaat.


 Aanmelding kan tot 12.00 uur op de maandag van de betreffende vergadering via:

  • griffier mw. J Metz email: jmetz@ameland.nl, of 
  • bestuurssecretariaat email: bestuurssecretariaat@ameland.nl, of
  • Frontoffice:  tel. 0519 – 555 555.

De gemeenteraad is er voor en door inwoners van de gemeente Ameland. Vandaar dat de gemeenteraad dichtbij de inwoners wil staan en betrokken wil zijn. Wilt u een willekeurig onderwerp (idee, wens, knelpunt, probleem, etc.) onder de aandacht brengen? Dit kunt u doen door een inloopavond van de raad te bezoeken. Alle fracties van de politieke partijen van de gemeente Ameland zijn dan aanwezig.
De inloopavonden zijn één keer per maand en worden vermeld op het Infoblad van gemeente Ameland en op de website van de gemeente Ameland.
Tot uiterlijk één dag vóór de betreffende datum van de inloopavond kunt u een afspraak maken met de griffier of het bestuurssecretariaat.


Meer informatie? Neem contact op met:

  • griffier, Mw. J. Metz, jmetz@ameland.nl of
  • bestuurssecretariaat (bestuurssecretariaat@ameland.nl)

Als u één of meerdere fracties wilt spreken, kunt u uiterlijk tot één dag voor de betreffende Inloopavond een afspraak maken bij de griffier via jmetz@ameland.nl of griffie@ameland.nl. Alle fracties van de politieke partijen van de gemeente Ameland zijn aanwezig. De griffie is telefonisch bereikbaar op telefoonnummer (0519) 555 555.

De gemeentelijke organisatie moet door de gemeenteraad gecontroleerd kunnen worden. Om de raad adequaat en permanent te ondersteunen in zijn financiële taken en verantwoordelijkheden heeft de gemeenteraad besloten om een gemeentelijke auditcommissie in het leven te roepen. De auditcommissie is in feite een verlengstuk van de gemeenteraad, maar dan wel met een a-politiek karakter; de leden van de commissie adviseren de raad zonder een politieke kleur. De voorzitter van deze commissie is een externe voorzitter, daarnaast zijn de portefeuillehouder, alsmede ambtenaren toegevoegd aan deze commissie als adviseur.


De auditcommissie:

  • onderhoudt contacten tussen de gemeenteraad en de accountant;
  • onderhoudt contacten tussen de politiek en de ambtelijke organisatie over de jaarrekening;
  • adviseert de gemeenteraad over de opdracht aan de accountant;
  • adviseert de gemeenteraad over de omgang met de jaarrekening en de rapportering daarover door de accountant;
  • coördineert de onderzoeken van de accountant, de financiële onderzoeken door het college en de onderzoeken van de Rekenkamer


Leden van de auditcommissie:

  • De heer B.W. Baldew, voorzitter
  • Mevrouw J.M.J. Metz, ambtelijk secretaris/griffier
  • Adviseurs van de auditcommissie
  • De heer S.R. Winia, controller
  • De heer L.P. Stoel, portefeuillehouder
  • Leden:
  • De heer D. Metz AmelandEen
  • De heer J. Groenewold , VVD
  • De heer J. van Heerde, Ameland’82

Iedere gemeente in Nederland is verplicht een rekenkamerfunctie te hebben. De Waddeneilanden hebben een gezamenlijke Rekenkamercommissie. Deze commissie ondersteunt de gemeenteraden van de Waddeneilanden in de taken. De leden van de Rekenkamercommissie zijn onafhankelijk en hebben geen directe binding met de politiek van de eilanden.


Voor meer informatie over de Rekenkamer klik op onderstaande link.